Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu -->

onsdag 25 januari 2017

Sagan om den lilla, lilla gumman


Elsa Beskows Sagan om den lilla, lilla gumman handlar om den lilla, lilla gumman som har en liten, liten ko och en liten, liten pall och mycket annat smått och gott. Bland annat en liten, liten katt. Boken är rätt läskig.

När jag var liten tyckte jag att Sagan om den lilla, lilla gumman var lite traumatisk och upprörande. Det kändes som att den slutade katastrofalt illa. Med en varning om att slutet kan nämnas nedan så vågar jag säga att jag som liten aldrig riktigt trodde på att katten faktiskt kom tillbaka.

Vi gillar iallafall boken, den är spännande och enkel i sin berättelse. Den är dock inte så mycket mer än så konstigt nog. Det är en bok som vi läser och sen lägger ifrån oss. Jag trodde den skulle fastna mer men jag antar att om man inte ser boken så tänker man inte på den. Eller så ger den mardrömmar och därför förtränger man den. Vad vet jag.

Boken finns även som e-bok och inbunden.

Vi ger Sagan om den lilla, lilla gumman betyget 3 av 5.

Bonnier Carlsen om boken:

Barnboksdebuten kom 1897 med bilderboken Sagan om den lilla lilla gumman, en klassiker som de flesta barn känner till ännu idag. Elsa Beskow hade fått ramsan om den lilla gumman berättad för sig av sin mormor och i den första upplagan från 1897 slutar boken abrupt med gummans "Schas katta!" I nästa upplaga tyckte förläggaren på Wahlström och Widstrand att boken skulle sluta med "och katten sprang till skogs och kom aldrig mer igen" för så mindes han ramsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar